loading...
گروه مشاور حسابداری و خدمات مجامع امین تراز
aminmirtaghian بازدید : 340 یکشنبه 04 آبان 1393 نظرات (0)

آیا شما سخت افزار و نرم افزار سازمان امور مالیاتی را نصب کرده اید؟

آیا شما سخت افزار و نرم افزار سازمان امور مالیاتی را نصب کرده اید؟Reviewed by میثم حاجی محمدی on Oct 13Rating: 4.0آیا شما سخت افزار و نرم افزار سازمان امور مالیاتی را نصب کرده اید؟گر شما دستگاه POS در فروشگاه ، دفتر و یا محل کار خود دارید ، نشنان دهنده مشمول بودن به نصب صندوق فروشگاهی هستید!!! به نام خدا و عرض سلام خدمت شما کاربر عزیز ، مبحث گزارشات فصلی در حال تبدیل شدن به یک فرآیند عظیم مالیاتی می باشد. شاید شمابه عنوان حسابدار یا مدیر یکی از بخشهای مالی ، لازم است اطلاعات دقیق تری نسبت به سایرین داشته باشید. یکی از نکاتی که امروز قصد دارم خدمت شما دوست عزیزم توضیح بدهم ، لزوم نصب سامانه فروشگاهی است . شاید اوایل ابلاغ بخشنامه سازمان امور مالیاتی را خیلی از صاحبان مشاغل جدی نگرفتند و یا اطلاع رسانی خیلی خوبی درباره این دستگاه نشد ولی در حال حاضر موج زیادی از عدم تاییدیه گزارشات فصلی به چشم می خورد که علت اصلی آن عدم نصب سامانه فروشگاهی است .

آیا شما سخت افزار و نرم افزار سازمان امور مالیاتی را نصب کرده اید؟

اگر شما  دستگاه POS در فروشگاه ، دفتر و یا محل کار خود دارید ، نشنان دهنده مشمول بودن به نصب صندوق فروشگاهی هستید!!!

به نام خدا و عرض سلام خدمت شما کاربر عزیز ، مبحث گزارشات فصلی در حال تبدیل شدن به یک فرآیند عظیم مالیاتی می باشد. شاید شمابه عنوان حسابدار یا مدیر یکی از بخشهای مالی ، لازم است اطلاعات دقیق تری نسبت به سایرین داشته باشید. یکی از نکاتی که امروز قصد دارم خدمت شما دوست عزیزم توضیح بدهم ، لزوم نصب سامانه فروشگاهی است . شاید اوایل ابلاغ بخشنامه سازمان امور مالیاتی را خیلی از صاحبان مشاغل جدی نگرفتند و یا اطلاع رسانی خیلی خوبی درباره این دستگاه نشد ولی در حال حاضر موج زیادی از عدم تاییدیه گزارشات فصلی به چشم می خورد که علت اصلی آن عدم نصب سامانه فروشگاهی است .

لیست امتناع

تا فراموشم نشده این نکته راهم عرض کنم که دیگر با وجود این دستگاه ، ارائه لیست امتناع به حوزه مالیاتی معنا پیدا نمی کند و تمامی مشاغل می بایست صدرو فاکتور فروش خود را از طریق این سیستم مکانیزه عبور دهند.

قبل از هر چیز اجازه دهید تا بخشنامه سازمان امرو مالیاتی را برای شما تشریح کنم . شما می توانید دسته بندی اولیه و نحوه کار با سامانه را به خوبی توجه شوید.

ابتدا شما باید از تعاریف مرتبط با سامانه فروشگاهی را بدانید :

سامانه فروشگاهی چیست ؟

شاید شما هم با شنیدن این کلمه بلافاصله به یاد دستگاه های نصب شده در رستوران ها و فست فودی ها بیفتید که این یکی از علائم اشتباه تصور کردن این سامانه است . منظور از این سامانه ، صندوق فروش(POS) یا رایانه ای که دارای نرم افزار فروشگاهی می باشند و جهت ثبت اطلاعات حداقل خریدو فروش روزانه و هزینه نگهداری موجودی در یک واحد شغلی مورد استفاده قرار می گیرند، اطلاق می گردد.حال این شغل می تواند خرده فروش ، نمایندگی و یا عمده فروش باشد. پس اختصاص به رستوران ها و فروشگاه های زنجیره ای ندارد!
فایل الکترونیکی: شامل فیلدهای الکترونیکی می باشد که مشخصات آن بر اساس دستورالعمل ماده (۱۶۹ مکرر) قانون مالیاتهای مستقیم و ماده(۱۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده  اعلام گردیده است. شاید شما دیگر نا آشنا این فرم نباشید ، فرم نمونه صورتحساب خرید و فروش کالا

آیا شما سخت افزار و نرم افزار سازمان امور مالیاتی را نصب کرده اید؟

ویژگی های فایل الکترونیکی(اطلاعات خرید و فروش) ارسالی به سازمان امور مالیاتی:

 

مشخصات فایل الکترونیکی(اطلاعات خرید و فروش) سازمان و راهنمای اجرایی مربوط به تسلیم و ارسال الکترونیکی آن و همچنین ریز فیلدهای مورد نیاز اطلاعات سه ماهه خرید و فروش از طریق” صورت الکترونیکی معاملات”در سامانه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی به نشانیwww.tax.gov.ir در دسترس می باشد. ضروری است مؤدیان محترم مالیاتی فایل مورد نظر را در اجرای دستورالعمل ماده(۱۶۹) مکرر را از طریق سامانه الکترونیکی برای سازمان امور مالیاتی ارسال و یا لوح فشرده آن را به اداره امور مالیاتی محل فعالیت خود تحویل نمایند.

ضمناً فایل مورد نظر قبلاً در اجرای ماده(۱۶۹ مکرر)قانون مالیات مستقیم اعلام گردیده و اغلب شرکتهای تولید کننده نرم افزار در سیستم های نرم افزاری خود تعبیه نموده اند.
ادارات کل امور مالیاتی مکلف هستند مفاد این دستورالعمل را به نحوه مقتضی به مجامع امور صنفی،اتحادیه های صنفی مشمول و انجمن داروسازان اطلاع رسانی نمایند.

تصویر زیر دسته بندی اولیه سازمان امور مالیاتی در اولین ابلاغیه را به شما نشان می دهد :

آیا شما سخت افزار و نرم افزار سازمان امور مالیاتی را نصب کرده اید؟

آیا شما سخت افزار و نرم افزار سازمان امور مالیاتی را نصب کرده اید؟

شما با دارابودن این سیستم سخت افزاری و نرم افزاری ، نیازی به صدور فاکترو فروش از طریق نرم افزار حسابداری ندارید! 

 با توجه به الزام صاحبان مشاغل به نصب و استفاده از سامانه فروشگاهی از ابتدای سال ۱۳۹۲، مؤدیان مشمول مکلفند سخت افزار و نرم افزار متناسب با نیاز واحد کسبی خود را انتخاب و حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال مذکور ضمن نصب و راه اندازی سامانه فروشگاهی مراتب را به منظور استفاده از تسهیلات مقرر پیش بینی شده،با تکمیل فرم پیوست (شماره۱) که در برگیرنده اطلاعات هویتی آنان، مشخصات سخت افزار و نرم افزار و همچنین مشخصات فروشنده سامانه فروشگاهی می باشد به اداره امور مالیاتی ذیربط اعلام نمایند. شایان ذکر است مشخصات سخت افزار و نرم افزار مورد استفاده برابر آیین نامه اجرایی ماده (۷۱) قانون نظام صنفی اعلام شده توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت خواهد بود.

 

نرم افزار مورد استفاده حداقل امکان ثبت خرید و فروش کالا، نگهداری موجودی کالا و ثبت هزینه ها و تولید فایل الکترونیکی  را داشته باشد.مؤدیان مشمول نصب و استفاده از سامانه های فروشگاهی که طی سال شروع به فعالیت می نمایند، حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ شروع فعالیت، نسبت به نصب و استفاده از سامانه های فروشگاهی اقدام و مراتب را به ادارات امور مالیاتی مربوط اعلام نمایند.

 

مؤدیانی که پس از موعد مقرر قانونی نسبت به نصب و استفاده از سامانه فروشگاهی اقدام می نمایند مکلفند مراتب را به شرح بند ۱-۵ به اداره امور مالیاتی ذیربط اعلام نمایند. بدیهی است این دسته از مؤدیان مشمول استفاده از مشوق ها و تسهیلات مقرر در قانون در آن سال نخواهد بود.

 

مؤدیان ملزم به استفاده از سامانه فروشگاهی، مکلف هستند از ابتدای سال ۱۳۹۲ کلیه خریدها و فروش های خود را در سامانه فروشگاهی ثبت و نسبت به صدور الکترونیکی صورتحساب فروش مطابق فرم نمونه موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم و ماده ۱۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده(پیوست شماره ۲و۳) از طریق سامانه مذکور اقدام نمایند.

 

تمامی مشاغل الف ، ب و ج ملزم به استفاد هاز این دستگاه هستند!

 

مؤدیان موضوع بند(ج) ماده(۹۵) قانون مالیاتهای مستقیم، مکلفند اطلاعات داده شده به سامانه های فروشگاهی را در فرم خلاصه وضعیت درآمد و هزینه موضوع ضوابط اجرایی بند(ج) ماده (۹۵) قانون مالیاتهای مستقیم(طبق فرم پیوست شماره ۴) ثبت و نگهداری نمایند و همراه اظهارنامه مالیاتی سالانه تحویل واحدهای مالیاتی نمایند.

مؤدیان مشمول بندهای(الف) و (ب) ماده(۹۵) قانون مالیاتهای مستقیم مکلفند فایل الکترونیکی اطلاعات خرید و فروش خود را در دوره زمانی تعیین شده  از طریق سایت www.tax.gov.ir برای سازمان ارسال و یا لوح فشرده آن را به اداره امور مالیاتی محل فعالیت خود تحویل نمایند.(دوره های زمانی ارائه اطلاعات خرید و فروش به صورت فعلی(بهار، تابستان،پاییز و زمستان) و از ابتدای سال ۱۳۹۲ حداکثر تا یک ماه بعد از پایان هر فصل می باشد.)

در مواردی که بنا به عللی از جمله نقص فنی دستگاه امکان ثبت اطلاعات خرید و فروش از طریق سامانه فروشگاهی میسر نباشد،مؤدی مکلف است حداکثر ظرف مدت پانزده روز نسبت به رفع نقص اقدام و بلافاصله رویدادهای مالی مدت مذکور را در سامانه فروشگاهی ثبت نمایند.

 

استفاده از سامانه فروشگاهی به معنی نداشتن دفاتر نیست،  مؤدیان مشمول استفاده از سامانه های فروشگاهی،کماکان مکلف به رعایت سایر تکالیف قانونی از جمله نگهداری دفاتر روزنامه و کل و یا دفتر درآمد و هزینه می باشند و موظفند حداقل ماهی یکبار خلاصه عملیات داده شده به سامانه های فروشگاهی را در دفاتر قانونی حسب مورد ثبت نمایند.

همانطوریکه ملاحظه کردید ، به نوعی تمامی مشاغلی که ملزم به ارائه گزارشات فصلی می باشند ، می بایست صندوق و نرم افزار فروشگاهی سازمان امور مالیاتی را نصب کنند و از این طریق میزان درآمد خود را اعلام کنند.

مراقب عدم افشا باشید !

این مشکلی است  که بسیاری از صاحبان مشاغل با آن مواجه می شوند ، افشا طرف معامله و عدم افشا صاحبان مشاغل ، نکته مهم اینکه به توافقات شفاهی مبنی بر افشا و عدم افشا ، اطمینان خیلی زیادی نداشته باشید.

 

گزارشات فصلی را تخصصی آموزش ببینید ! 

اگر اطلاعات خیلی زیادی از نحوه اجرا و پیاده سازی گزارشات فصلی در شغل و یا شرکت خود ندارید پیشنهاد می کنم در کارگاه آخر هفته حضور داشته باشید تا بتوانید کلیه تکنیکهای قابل قبول گزارشات فصلی را به بهترین شکل ممکن اجرا کنید . برای  اطلاعات بیشتر این کارگاه روی گزینه زیر کلیک کنید:

کارگاه تخصصی گزارشات فصلی ( ماده ۱۶۹ مکرر ) 

 

ضمن خسته نباشید برای شما خواننده عزیز ، آرزوی موفقیت دارم .

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 28
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 28
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 157
  • بازدید ماه : 1,795
  • بازدید سال : 11,193
  • بازدید کلی : 83,213